- Bristande hantering vid anställningens upphörande
- Bristande hantering redan vid ingående och under anställningen
- Bristande kommunikation
- Konflikt och upprörda känslor
- Hämndbegär
- Felaktig eller olika uppfattning om rättigheter och skyldigheter
- Ekonomiska incitament
- Missbruksproblematik
Vanliga snedsteg vi identifierat är,
Under anställningen
- Dåligt utformat anställningsavtal (mall på nätet)
- Undermålig hantering av semester (sköta själv)
- Väntar för länge med att agera (tar ej hjälp)
- “Facket sa att” – tar råd från arbetstagarorganisation
Vid anställningens upphörande
- Felaktig administrativ hantering avseende skriftlighetskrav, personligt och varsel/underrättelse
- Olovlig kvittning (hålla inne lön)
- Semesterersättning hanteras felaktigt
- Agerandet när arbetstagare försvinner/frånträder
Vid tvist
- “Kan själv”-mentaliteten
- Ha rätt eller att få rätt – till vilket pris?
Ett orättvist rättssystem?
Det är också så att det finns vissa skevheter i rättssystemet som vi ser det. För det första är det väldigt enkelt att ogiltigförklara en uppsägning vilket innebär att anställningen ska bestå tills domstolstvisten är avgjord. För det andra så förekommer det att anställda får ekonomiskt bistånd från staten för att få sin tvist prövad, saken förvärras ytterligare i de fall att den tidigare anställde redan har skulder hos Kronofogden. I de fallet är utsikterna för en arbetsgivare att få sina ombudskostnader ersatta när tvisten är vunnen utsiktslösa.