Nya chefer och kommande förändringar

Som ett medelstort företag utan tidigare HR-chef och med nya chefer och kommande verksamhetsförändringar valde MERAB att ta hjälp av oss på Arbetsrättsbyrån MBL 11.

Löneförhandling, arbetstidsförändringar och förebyggande arbete

Våra första uppdrag var att bistå med löneförhandlingar och ro frågan om nytt schema i land, som redan var påbörjat. Därefter var önskan att få policies och rutiner på plats gällande personalfrågor. Efter detta steg var det naturligt att påbörja arbetet med att få en personalhandbok på plats och kommunicerad.

Förhandlingar och överläggningar

Med personal uppstår även personalärenden och det kommer förhandlingsframställningar då och då från fackförbunden. Detta måste hanteras med viss skyndsamhet och gör förstås att det proaktiva och förebyggande arbetet saktas ner men med vårt stöd och möjlighet att tillsätta mer resurser ser vi till att det förebyggande arbetet inte sätts åt sidan för att bara hantera brandsläckning.

Saknas kollega eller ska en HR funktion byggas upp?

Hos oss finns någon med vana från din bransch redo att rycka in och hjälpa till att stötta eller bygga upp.

Andra Kundcase

Kundcase - HR manager on subscriptions

The olympic medalists Peder Fredricson and Lisen Bratt Fredricson are two big names within equestrian sports. To be able to fully focus on their profession, they have chosen to use our service “HR-manager on subscription”. We take care of the personnel matters and the labour law to ensure it won’t be an obstacle towards future success.

Kundcase - HR-stöd på abonnemang

OS-guldmedaljören Peder Fredricson och Lisen Bratt Fredricsson är två stora namn inom hästsporten. För att kunna fokusera fullt ut på sin verksamhet har de valt att ta använda sig av vårt tjänst “HR-stöd på abonnemang”. Vi tar hand om personalfrågorna och arbetsrätten som givetvis inte får vara ett hinder för fortsatta framgångar!

Kundcase - Interim solutions

When the corona pandemic incapacitated the world during 2020, the hospitality industry was one of the sectors that were hit the hardest. This meant that the hospitality industry’s employers’ organization was showered with questions from desperate hotel and restaurant managers. Here we assisted with immediate help.