När företaget påstås ha utsatt en anställd för diskriminering

Som arbetsgivare eller chef så har du ansvar att förebygga och motverka diskriminering på arbetsplatsen.
För en tid sedan blev vi kontaktade av ett företag som påstods ha utsatt en av sina arbetstagare för diskriminering. Det är ingen rolig situation att hamna i. Att påstå att man är diskriminerad är något som en anställd lätt kan slänga ur sig när man känner sig kränkt, eller vill klämma till arbetsgivaren eller någon på arbetsplatsen. Utan inledande kontakt med bolaget begärdes tvisteförhandling med krav på skadestånd av fackföreningen.

Arbetsrätt

Vad gäller egentligen?

Som arbetsgivare eller chef så har du ansvar att förebygga och motverka diskriminering på arbetsplatsen.

Diskriminering är ett lagbrott. Enligt diskrimineringslagen är det förbjudet att missgynna eller trakassera människor på grund av någon av de sju diskrimineringsgrunderna som är: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Diskrimineringsförbudet gäller dels när någon missgynnas eller behandlas sämre än någon annan i jämförbar situation. Diskrimineringsförbudet gäller också när det finns en regel eller rutin som verkar neutral men som särskilt missgynnar någon som tillhör de skyddade grupperna och inte kraven är berättigade.

Företaget riskerade i detta fall att bli skadeståndsskyldiga och inte minst få sitt företagsnamn nedsvärtat. Det är inte bara individen som kan driva denna typ av frågor utan det kan även arbetstagarens fackförbunden eller Diskrimineringsombudsmannen göra, så uppbackningen är stor. Knepigt i dessa situationer är frågan om lättnaden av bevisbördan för den som påstår sig blivit diskriminerad. Det vill säga att om den anställde kan visa på missgynnande och visar på omständigheter som ger anledning att anta att diskriminering förekommit så är det upp till arbetsgivaren att bevisa att så inte skett. Obalansen är ganska stor för företag som besväras av att få sitt varumärke nedsvärtat i dessa ärenden tycker jag.

Hur kan man värja sig som arbetsgivare?

Förutom att inte diskriminera så klart, så kan man lämpligen höja ambitionen med de aktiva åtgärderna för att motverka risken för diskriminering och höja medvetenheten i sitt företag. Använd gärna denna guide från Diskrimineringsombudsmannen som stöd i det arbetet. I övrigt så gäller det att som arbetsgivare ha självförtroende nog, har ingen diskriminering förekommit så stå på dig.

För snabb och personlig kontakt med någon av våra arbetsrättsexperter.

Vi kan snabbt bedöma vilken specialist i vårt nätverk som du behöver få kontakt med för att få rätt hjälp. Vi vänder oss bara till företagskunder och är därför specialiserade på arbetsgivarperspektivet.

Andra Guider

Arbetsrätt

Vi har samlat på oss en enorm mängd erfarenhet gällande anställningsavtal. Dels i vårt förebyggande arbete till våra fasta kunder och dels genom våra över 50 arbetsrättsliga domstolstvister som ofta även innehåller problem gällande anställningsavtalet

Arbetsrätt

Att skydda sin verksamhet mot säkerhetshot är en central del av ett ansvarsfullt arbetsgivarskap. För verksamhetsutövare inom säkerhetskänsliga verksamheter är det särskilt viktigt att identifiera och hantera risker som kan påverka Sveriges säkerhet. Säkerhetsskydd handlar om att förhindra att skyddsvärd information eller kritiska funktioner utsätts för allvarliga hot som kan skada verksamheten eller samhället i stort. Kravet på säkerhetsskydd utgår från säkerhetsskyddslagen (2018:585), som reglerar hur verksamheter med säkerhetskänslig verksamhet ska skydda sig mot säkerhetshot.

HR

Med hjälp av en personalhandbok kan du minimera riskerna att personalen gör fel. Säkerställa att alla vet mål och riktning i verksamheten, tydliggöra rättigheter och skyldigheter i anställningen.